I'm Shaklee Distributor

Home » » Kuah Pecal

Kuah Pecal

Written By Unknown on Wednesday 8 October 2014 | 10/08/2014 07:08:00 am

Di kalangan orang jaya memang terkenal kuah pecal ni. Mesti ada di setiap kenduri kendara. Tapi sekarang yang bukan jawa pun dah tahu nak makan 1 Malaysia Katanya. Nape nak cerita pasal kuah pecal ni.... saja nak kenalkan pada sesiapa yang belum kenal dan tak pernah rasa. Rugi sangat...

Saya pun sebelum ni tak pandai nak makan tapi dah jadi menantu orang jawa ni kena la biasa-biasakan dengan makanan orang Jawa. Sekarang tiap kali pergi kenduri menu ini yang saya cari. Berbalik kepada cerita saya pasal kuah Pecal.


Kuah Pecal yang saya nak cerita ni di usahakan oleh Kakak Ipar saya Pn. Zarina Mamat menjalankan business kecil-kecilan. Saya sekadar memberi support. Kuah pecal Kak Ina ada 2 versi. Memandang permintaan yang tinggi. Kak ini buat kuah pecal yang mengandungi  cekur dan satu lagi tiada cekur. Ada yang tanya bagaimana rupa cekur itu.


Nak cerita sikit pasal cekur dan khasiatnya:-

Cekur nama scientificnya Kaempferia Galanya Linn. Cekur berfungsi mengembalikan tenaga terutama bagi wanita yang baru lepas bersalin dan kepada mereka yang kurang bermaya.Rizomnya mempunyai aroma yang lembut. Rizom cekur mengandungi sebatian minyak pati seperti Sineol, Borneol, Kamphere, asid sinamik. Baunya berbeza dari halia. Biasanya Cekur di gunakan untuk merawat kembung perut, batuk, perut memulas, bengkak, muntah, sakit urat sarat dan lain-lain. pada zaman dulu kala orang menggunakan cekur untuk merawat demam malaria.


Berbalik cerita kuah pecal tadi, biasa orang jaya makan dengan sayur-sayuran kampung yang di rebut dan di campur dengan kual pecal. Antara kandungan/resipi kuah pecah ialah Kacang tanah, cili, bawang, Gula, Garam, Asam Jawa, Minyak sama ada letak cekur atau tidak. Kesemua bahan-bahan tadi di goreng dan di kisar. Cara penyediaan yang senang cuma perlu di campur air panas. Sudah tersedia di hidang. Tapi saya biasa makan Cucur di cicah Kual Pecal itu.


Senangkan... zaman sekarang semua benda nak yang cepat, ringkas dan lazat.

Teringin mencuba? boleh contact Pn Zariza Mamat
HP : 013: 3530658 / 0332811413


1 comments:

Powered by Blogger.